2009. március 5., csütörtök

New Buddhas



Ha azt hitted, hogy Hulk tibeti tombolása csakis egy amerikai csávó agyréme lehet, akkor még nem ismered eléggé a kortárs tibeti művészetet. Gade (1971-) a Diamond series darabjaként festette meg a zöld melákot a hagyományos tibeti festészet stílusjegyeinek alkalmazásával. A Mandala- és Új Buddha-sorozatával még messzebre megy a művész... Hogy ez most égbekiáltó blaszfémia vagy elgondolkodtató kortárs művészet, ki-ki döntse el maga, én ebből inkább kimaradnék... beszéljen helyettem maga a művész: "A legtöbb ember képzeletében Tibet egy ősi, titokzatos és egzotikus hely. A "Tibet-fogalom" egy talány. Mikor a kívülállók már tényleg el is látogatnak Tibetbe, különösen Lhászában, kulturális sokkot kapnak, amikor a pop-kultúra, gyorséttermek, rock zene, kóla, sör, márkás ruhák, hollywoodi fimek és éjszakai élet egészét látják. Úgy gondolom, hogy Lhászát át kellene keresztelni Lhasa Vegas-ra. (...) Amikor egy Pazi nevű apró faluban jártam a 8102 méteres Xishabangma hegy lábainál a Himalájában, a gyerekek Coca-Colát ittak és Micky Mouse-os iskolatáskát hordtak a hátukon. Ez arra késztetett engem, hogy felfedezzem a nyugati kultúra és nyugati értékek mindenütt jelenlevő emblémáinak hihetetlen erejét."

"A buddhista istenek bölcsek: pontosan tudják, hogy mit miért teszek."





Gade egy korábbi figyelemreméltó munkája: Jég Buddha installáció a Kyi Chu folyón

2 megjegyzés:

  1. Ez egyszerűen csodálatos!
    BE is linkeltem magamhoz (buddhapest.hu)

    VálaszTörlés
  2. Hü ez de beteg...
    a szó legjobb értelmében persze.

    VálaszTörlés