2008. június 19., csütörtök

Der Dämon des Himalaya


A filmet még nem láttam, de három perces "előzetese" tíz pontos (zenéje kiváltképp). A Himalája démona Márton Endre (Anrew Marton) egyik elfelejtett, de jelentősebbek között számontartott filmje. A fiatal rendező 1934-ben egy német expedícióval járt Tibetben (a Himalája expedíció vezetője Günter Oskar Dyhrenfurth, a neves hegymászó és geológus). A filmet Der Dämon des Berg címmel mutatták be a háború előtti Németországban, ám a náci cenzoroknak nem tetszett, így csak nagyon kevés ember láthatta. A háború után a rendező megtalálta Svájcban a film egy kópiáját, tisztázta a film jogait és a himalájai képsorokat újra felhasználta az 1952-es Sturm über Tibet című filmjében. Az eredeti film letölthető akár már 5 euroért innen. Ugyanitt további érdekességeket is lehet találni, köztük a 1934-es expedíció-vezető fiának, Norman G. Dyhrenfurth-nak egy dokumentumfilmje, a Tibetian Death Rites.

2008. június 13., péntek

Hopp Ferenc utazásai és kincsei



Hopp Ferenc (1833-1919) utazásait, és azok tárgyi emlékeit mutatja be legújabb kiállításán a neves műgyűjtő világutazó nevét viselő múzeum. Az "Amikor kinyílt Ázsia kapuja" című kiállítás megnyitója június 21-én a Múzeumok Éjszakáján lesz zenei koncertekkel kísérve (Edward Powell, Canlar, Operentzia). A Ráth György Múzeum kertje ugyanekkor keleti játszóházzal és harcművészeti bemutatókkal várja látogatóit.
"Immár 89 éve, hogy Hopp Ferenc végrendeletében keleti gyűjteményét az államra hagyta. Ez a kezdeti 4000 darab volt az alapja a mára már 23000 tárgyat számláló kínai, japán, indiai, délkelet-ázsiai, nepáli, tibeti, mongol, koreai és közel-keleti gyűjteménynek. A kiállításon Hopp Ferenc legszebb 650 úti emlékét mutatjuk be, megelevenítjük a keleti bazárok hangulatát, a 19. századi Indiát, Délkelet Ázsiát, Kínát és Japánt. Nem hiányozhatnak az utazást megörökítő régi fotográfiák és fényképezőgépek sem, peregnek majd a korban oly népszerű sztereo-felvételek, s hallhatók lesznek Hopp útileveleinek legjellemzőbb részletei is."

2008. június 12., csütörtök

Edward S. Curtis fotográfiája



Szent örökség címmel látható kiállítás július 10-ig Edward S. Curtis (1868-1952) fotóiból a Millenáris Teátrum Piros-Fekete Galériájában. Curtis az 1900-as évek elején több, mint 40 ezer fényképet készített több, mint 80 észak-amerikai indián törzsben. Célja nem csupán a fényképezés volt; 10 ezernél is több hangfelvételt rögzített. Dokumentálni kívánta az őslakos amerikaiak hagyományos életét, még mielőtt az végképp eltűnik. Írásban rögzítette a törzsek történelmét, tanításait, vezetőik életrajzát, szertartásaikat és mindennapi életüket. 1914-ben a Kwakwaka'wakw nép életét filmes eszközökkel is rögzítette. Ennek eredmény az In the Land of the Head Hunters (más változatban In the Land of The War Canoes) című 47 perces néma dokumentumfilm. Napjainkban dolgoznak a film felújításán.




Edward S. Curtis – Wikipedia
Edward S. Curtis gallery
Edward S. Curtis – Northwestern University

Edward S. Curtis: Indian days of the long ago
Edward S. Curtis: The North American Indian
Edward S. Curtis: In the Land of the Head Hunters

In the Land of the Head Hunters


2008. június 11., szerda

The Cave of the Yellow Dog



Byambasuren Davaa, Németországban élő és alkotó mongol filmrendező 2003-as filmjét, a Pityergő teve történetét több ízben játszották a tévében és azt megelőzően mozikban is futott, ám A sárga kutya barlangja (The Cave of the Yellow Dog, Die Höhle des gelben Hundes) című újabb (2005) alkotásával már nem találkozhattunk. A film 3 részre bontva, angol felirattal, választható minőségben és méretben megnézhető a crunchyroll-on.

2008. június 7., szombat

Dreaming Lhasa


A Dreaming Lhasa film a maga módján a mongol Khadak rokona. A rendezőpáros (Ritu Sarin és Tenzing Sonam) évekig készített Tibettel kapcsolatos dokumentumfilmeket, majd 2005-ben elkészítették első játékfilmjüket a száműzetésben élő tibeti közösség fiatalabb generációjáról, akik soha nem látták hazájukat, és a csendben eltűnő idősebbekről, akik a fiatalabbak számára az egyetlen kapcsolatot jelentik a homálybavesző múlttal. A film központi karaktere Karma, a New Yorkból a gyökereihez visszatérni próbáló lány és Jigme, a dharamsalai rockzenész (Jigme önmagát alakítja a filmben; zenekara, a két testvérével alapított JJI Exile Brothers a nyugati rockzenét kombinálja tradicionális tibeti zenével és politikus szövegekkel). Kulturális identitásuk egyformán zavaros. Karma Tibetből szökött egykori politikai foglyokról készít dokumentumfilmet Dharamsalaban. Az interjúalanyok egyike Dhondup, egykori szerzetes, aki épp akkor érkezett Tibetből. Indiába szökésének igazi oka, hogy teljesítse haldokló anyjának utolsó kívánságát. Meg kell találnia egy rég eltűnt ellenállót (Loga), hogy kézbesítse neki egykori amulett-szelencéjét (ga' u). A New York-i khampa girl és a láncdohányos ex-szerzetes kitartóan követi a nyomokat India különböző tibeti közösségeit érintve és közben egyre többet tudnak meg az egykori ellenállókról.
A filmnek fontos rétege a ellenállási mozgalmak és a CIA feledésbe merülő kapcsolatának újrafelfedezése.

Az egyik rendező apja, Lhamo Tsering fontos alakja volt az ellenállási mozgalomnak; feladata volt a kapcsolattartás a gerillaerők és a CIA között. A CIA a hatvanas években képezte, felfegyverezte és finanszírozta a mozgalmat. Tibet fegyveres küzdelmei 1974-ben véget értek és Tenzing apja hét évet töltött egy katmandui börtönben. 1998-ban a BBC megbízta a két rendezőt, hogy készítsenek dokumentumfilmet a történelem e kevésbé ismert szeletéről, és mikor kutattak a témában Tenzing hallott egy történetet egy CIA által kiképzett harcosról (Tenzing ismerte őt gyerekként), aki néhány évvel a mozgalom alkonya után nyomtalanul eltűnt. A rejtélyesen eltűnt ellenálló története és az alkotók korábbi dokumentumfilmes tapasztalatai együtt rajzolták meg a Dreaming Lhasa körvonalait. A film szereplői szinte kivétel nélkül sosem játszottak filmben korábban, ám személyük rendszerint erősen kötődik az események történelmi hátteréhez (például a Logát alakító Phuntsok Namgyal lhaszai kormányhivatalnok volt 1959-ig, míg más szereplők egykori politikai foglyok, az ellenállás résztvevői).